Leerlingen onderwijzen en begeleiden is mijn passie. Ik heb ervaring in het reguliere onderwijs en in het speciaal onderwijs. Ik wil jullie graag wat laten weten over mijn visie op het onderwijs.
‘Onderwijs is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur’
Deze uitspraak van Plutarchus, een Griekse wijsgeer, geeft aan waar ik voor sta. Centraal staat voor mij de persoonlijke ontwikkelingsweg van elk individueel kind. De ontplooiing van zijn sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vermogens is daarin even belangrijk als de ontwikkeling van zijn intellectuele vermogens. Ik stel de ontwikkeling van de leerling voorop en gebruik daarbij de leerstof als middel. Mijn doel is ontwikkelingsgericht werken, waarbij ik kijk naar het individu en wat de leerling helpt om later een goed toegeruste plaats in de maatschappij te krijgen. De zone van de naaste ontwikkeling is in mijn visie een belangrijke principe. Wanneer ik leerlingen coach wil ik ze helpen om het beste uit zichzelf te halen. Ik ben van mening dat dit kan als je rekening houdt met wat een leerling kan en waar zijn/haar interesses liggen. Op deze manier kan de leerling het leren als positief ervaren. Je biedt aan op aanvraag, geeft een helder kader, maar zorgt daarnaast ook voor uitdaging. Met de werkwijze kun je een veilig leerklimaat creëren. Ik denk dat je op deze manier meer kan bereiken bij een leerling dan een leerling dwingen iets te leren waarbij hij/zij het nut niet ziet.
Iedere leerling is uniek en belangrijk. Het is belangrijk dat de leerling dat ook van zichzelf vindt. Dit kun je het beste bereiken door leerlingen op een spontane manier iets te leren wat bij hen aansluit. Leerlingen ervaren bij deze manier van leren meer succeservaringen op wat belangrijk is voor het zelfbeeld. De wereld is al hard genoeg. Des te meer reden voor mij om bij mijn leerlingen een goed en positief zelfbeeld te creëren.